Psykologen: Därför måste chefer ha balans mellan jobb och fritid

assessio_balans_mellan_arbete_fritid_Foto_Istock_1200_x_627

Är du en chef som ofta jobbar både kvällar och helger och alltid går att nå? Då kanske du behöver tänka om eftersom det inte bara kan påverka din hälsa negativt – du riskerar även att bli en sämre ledare. Här är fem vinster du får genom att släppa jobbet när arbetsdagen är slut.

Förr i tiden var det svårare att ta med sig jobbet hem. Hade du lämnat fabriken så var arbetsdagen slut. Men i vår globaliserade och digitaliserade värld blir gränsen mellan arbete och fritid inte lika tydlig. Om du som ledare har svårt att släppa jobbet på fritiden påverkar det inte bara dig, utan kan även få negativa konsekvenser för ditt arbete.

– Om du aldrig kan släppa tanken på jobbet får du för lite återhämtning. På sikt kan det få negativa konsekvenser både för dig som person men också för ditt ledarskap, säger Sandra Axelsson, organisationskonsult och legitimerad psykolog på Assessio.

I jobbet som ledare ingår att kunna lösa problem och fatta välgrundade beslut. Om du inte kan vila hjärnan från jobbet och återhämta dig påverkar det beslutsfattandet negativt. Eftersom det är krävande att väga olika val mot varandra är det vanligt att en trött hjärna tar till så kallade kognitiva genvägar.

– Om du ska ta ett beslut är en kognitiv genväg att du, i stället för att analysera information och väga olika alternativ mot varandra, tar en mindre energikrävande väg till beslutet. Ibland är genvägarna bra men samtidigt finns risken att vi fattar beslut på felaktiga grunder och omedvetna fördomar. Det kan leda till negativa konsekvenser, säger Sandra Axelsson.

Svårt att begränsa sig i arbetet

Som ledare har du inte bara ansvar för dig själv – du är även en kulturbärare med ansvar för dina medarbetare. Studier visar att höga nivåer av stress gör oss mer självfokuserande. Som chef kan det göra att teamperspektivet hamnar i skymundan. Det kan också bli svårare att leda utifrån vad situationen kräver.

– Om det går lång tid utan att du fått tillräcklig återhämtning kan det göra att du blir känslomässigt avstängd och mer kontrollerande. Det påverkar såklart medarbetarna. En kontrollerande ledare som inte tar hänsyn till teamperspektivet skapar stress, otrygghet och osäkerhet hos medarbetarna.

Att många chefer har en flytande linje mellan arbete och fritid kan kopplas till att de ofta är ambitiösa och sätter höga mål. De går in med mycket driv och energi för att nå resultat, och är ansvarstagande och lojala mot organisationen de jobbar i.

– Som ledare har du en annan typ av problemkomplexitet jämfört med andra i organisationen. Förutom dina egna, direkta problem måste du även ta itu med dina medarbetares problem. Och rent organisatoriskt har du ett ansvar att driva verksamheten framåt. Som ledare kan det därför vara svårt att begränsa sig i sitt arbete, säger Sandra Axelsson.

Sätt tydliga gränser mellan jobb och fritid

Det finns flera saker du som chef kan göra för att skapa balans i livet och få mer av den nödvändiga återhämtningen. Sandra Axelsson rekommenderar att vara tydlig med när du arbetar – och när du ledig.

– Var tydlig med vilka tider du svarar på mejl och meddelanden och vad som gäller för ärenden som är akuta och mindre akuta. Om det är akut kanske det går bra att ringa, men annars kanske det är mejl som gäller. Var tydlig med gränserna både mot dig själv men också mot medarbetare, kollegor och till och med dina chefer. 

Rent praktiskt kan du som ledare ta till knep för att signalera till hjärnan att arbetsdagen är slut. Eftersom hjärnan gillar rutiner kan du till exempel ha för vana att vid slutet av varje arbetsdag skriva en lista på saker du känner är ouppklarade, plocka undan på skrivbordet och stänga ner datorn. Om du har svårt att motstå att kolla jobbmejlen i mobilen kan du stänga av notiser på kvällar och helger.

– I början får du stå ut med att förändringarna inte känns helt naturliga. Att skapa nya vanor tar ofta emot i början, men det finns mycket att vinna. Som chef behöver du vara medveten om att din prestation på jobbet hänger ihop med din återhämtning. Det är viktigt att påminna dig om de långsiktiga vinsterna – att du kommer orka vara en bra chef som mår bra under lång tid framöver.

Sandra Axelsson listar: 5 positiva följder av att ha en balans mellan arbete och fritid

1. Du blir mer effektiv och högpresterande

En ledare som får tillräcklig återhämtning blir mer effektiv och produktiv på jobbet. Om du har en balans mellan arbete och fritid kan du prestera på en högre nivå under längre tid. Utan återhämtning kanske du kan prestera mycket under ett halvår, men sedan har du inget kvar att ge – kanske börjar du till och med få utmattningssymtom. Att kunna hålla en jämn och hög nivå i ledarskapet skapar en trygghet för medarbetarna.

2. Du blir bättre på ditt jobb

Om du ska ha tillgång till alla dina resurser och kunna använda dina mentala förmågor fullt ut behöver du återhämta dig. Då kan du hantera problem på ett konstruktivt och bra sätt, vilket i sin tur minskar risken för ytterligare problem och stress.

3. Du blir mer kreativ

Att ha fritid innebär att du skiftar fokus från jobbet och får en annan typ av stimulans. Oavsett om du tränar, går på museum eller träffar vänner ger du hjärnan en annan typ av mental process som gör att du blir mer kreativ. Du går ju inte till gymmet och tränar biceps varje dag, utan ibland behöver du återhämta de musklerna genom att träna andra muskler. Hjärnan fungerar på samma sätt – och inte sällan dyker lösningar på problem upp när vi till exempel ligger på sofflocket och kopplar av. 

4. Du blir mer stresstålig

Försök få in någon fysisk aktivitet under din fritid oavsett om det är träning på gym, en promenad i skogen eller något annat du tycker är kul. När du motionerar får hjärnan vila. Fysisk aktivitet har en rad fördelar: du blir mer kreativ, får bättre minne, kan koncentrera dig bättre och blir mer stresstålig.

5. Du blir mindre reaktiv

Har du inte fått tillräckligt med återhämtning är det lätt att bli mer lättirriterad, att gå mer på impuls och bli mindre eftertänksam och beaktande i ditt agerande. Återhämtning är viktigt för att du blir mindre reaktiv.

Har du svårt att få tillräckligt med återhämtning? Vid de här signalerna är det dags att söka hjälp:

– Har du själv försökt att dra ner på arbetsmängden och sätta tydligare gränser mellan arbete och fritid, men känner ändå att du har sömnproblem och svårt att varva ner? Då tycker jag att du ska söka hjälp. Vänta inte för länge, då kan det övergå till en utmattning som kräver lång tids sjukskrivning. Och det är inte bra för någon. Ur ett ledarskapsperspektiv är det tufft för medarbetarna att tappa sin chef, dessutom kan det ställa till det med självbilden och ta lång tid att komma tillbaka. När du ser sådana signaler hos dig själv kan det vara klokt att prata med HR eller din chef alternativt söka dig till din husläkarmottagning, säger Sandra Axelsson.