De rekryterade genom tester – och fick sina bästa matchningar någonsin

Lisa Augustsson-Hübner, operations team manager på STS i Göteborg, tillsammans med kollegan Sadie Champlin.

Lisa Augustsson-Hübner, operations team manager på STS i Göteborg, tillsammans med kollegan Sadie Champlin.

Vad händer när ett företag slutar lyssna på magkänslan och börjar med kompetensbaserad rekrytering med hjälp av tester? För STS Education blev resultatet att de sparade 89 procent av arbetstimmarna de tidigare lagt på cv-läsning och intervjuer – och de hittade sina bästa matchningar någonsin. Lisa Augustsson-Hübner på STS Education berättar om framgångarna som följde när de började rekrytera på ett nytt sätt.

Inför sommaren 2019 samlade STS Education som vanligt sina säsongsanställda som skulle utbildas inför uppdragen som språkreseledare och platspersonal. I en grupp fanns en kvinnlig kandidat som aldrig hade jobbat för dem tidigare och som inte tog någon direkt plats i gruppen. Det fick språkreseföretagets ansvariga på plats att fundera på om hon verkligen var lämpad för uppgiften. 

– Hade vi rekryterat som vi gjort tidigare hade vi förmodligen inte valt henne. Hon gjorde inget som var dåligt, men hon gjorde heller inget direkt avtryck, säger Lisa Augustsson-Hübner, operations team manager på STS Educations huvudkontor i Göteborg.

Det visade sig att magkänslan hade fel. När säsongen var över hade ledaren, som de först varit tveksamma till, fått ett av sommarens bästa resultat på studenternas och personalens utvärderingar.

– Hon var helt fantastisk och helt klart en av de bästa vi hade. Bara ett par timmar efter elevernas ankomst ”kände” alla henne, det är verkligen imponerande. Hon fanns där för studenterna men hade alltid tid att ringa mig med feedback och förbättringsförslag. Hon gjorde jättebra ifrån sig på testerna och blev ett av flera konkreta bevis på att den nya processen fungerar, säger Lisa Augustsson-Hübner.

LÄS MER: Så hittar du framtidens ledare – i din organisation

Den nya processen innebär att STS Education numera använder sig av kompetensbaserad rekrytering utifrån tester i samarbete med Assessio. Det var ett naturligt steg eftersom de anställer mycket personal till sina språkresor, high school-utbyten och äventyrsresor.

– Vi kan vara bäst i världen på programproduktion och logistik, men om vi har fel ledare eller platspersonal på våra destinationer spelar det ingen roll. På samma sätt kan rätt personal på plats enkelt kompensera för en miss, något som med fel personal på plats kan få stora konsekvenser. Vår säsongspersonal är därför på många sätt de viktigaste personerna i hela kedjan.

Ville utveckla rekryteringsprocessen

Sedan 1958 har STS Education gett otaliga barn och ungdomar möjligheten att lära sig språk och upptäcka kulturer i andra länder. Företaget har sitt huvudsäte i Göteborg med omkring 40 anställda, har egna kontor i 13 länder samt samarbetspartners och agenter i ett 50-tal länder. De senaste åren har företaget genomgått en omfattande digitaliseringsresa och jobbat för att förbättra och modernisera både kundupplevelsen och de interna processerna.

I dag kan studenter mellan åtta och 19 år åka på olika språkresor, äventyrsresor och high school-utbyten på gymnasienivå till alla världens hörn där Bali, Japan och Australien är några av de mest exotiska destinationerna. För Lisa Augustsson-Hübner var det självklart att STS Educations rekryteringsprocess borde utvecklas i samma takt som resten av företaget och branschen generellt.

LÄS MER: 5 tips som gör din chefsrekrytering mer framgångsrik

– 2018 digitaliserade och automatiserade vi stora delar av administrationen kring jobbansökningarna, men intervju- och urvalsprocessen såg ut som tidigare. Det var primärt ostrukturerade intervjuer och gruppsamtal som ledde till anställning.

STS Education har alltid tagit sin rekrytering seriöst och lyckats bra. Men efter sommaren 2018 kände Lisa Augustsson-Hübner att något behövdes förändras för att kunna försäkra sig om att de hade rätt personer på rätt plats. Hon började läsa forskning om rekrytering och kollade upp olika företag som specialiserat sig på rekrytering genom tester.

– I samma veva träffade jag Assessios vd Pär Cederholm av en slump och jag visste att deras verktyg hade visat sig passa bra för andra företag inom resebranschen, såsom flygbolag och charterbolag.

Lisa Augustsson-Hübner är operations team manager på STS Educations huvudkontor i Göteborg.

Lisa Augustsson-Hübner är operations team manager på STS Educations huvudkontor i Göteborg.

Tog fram gemensam kravprofil

När samarbetet mellan STS Education och Assessio inleddes fick språkreseföretagets kontor i Göteborg, Milano och London i uppdrag att ta fram en gemensam kravprofil. Vilka kandidater söker de? För att hitta svaret fick alla i koncernen som har direkt kundkontakt svara på frågor om de två säsongstjänster som de anställer för: aktivitetsledare och platspersonal som ser till att allt flyter på ute på destinationerna. Efter ett flertal workshops som leddes av Assessio landade STS Education i januari 2019 i drömprofiler för de båda tjänsterna. Kravprofilerna byggdes på Assessios system så att resultaten blev mätbara.

– Ordet som hela tiden dök upp var flexibilitet. Vi ställer nästan orimliga krav på vår personal. Vi vill att de ska vara duktiga på att planera och organisera, samtidigt som det måste komma naturligt för dem att vara flexibla och kunna hantera snabba förändringar med ett leende på läpparna. En kombination som inte alltid är självklar och som dessutom är svår för en person att identifiera, säger Lisa Augustsson-Hübner.

Anställer genom tester

Att börja rekrytera på ett nytt sätt innebar en stor förändring för STS. Lisa Augustsson-Hübner berättar att det var en process i sig att få personalen att inse varför de bytte metod.

– Assessios datasystem är statistiskt sett bättre på att välja ut rätt kandidater än vad människor generellt sett är. Därför ska inte vi lägga tid på det när vi kan lägga samma tid på att skapa mer kvalitativa utbildningar och göra så att våra medarbetare får bättre förutsättningar att utföra de kravstora uppgifter som vi lägger i deras händer.   

I oktober 2019 är det ett år sedan STS Education började använda sig av kompetensbaserad rekrytering genom tester. Genomförandet i koncernen har dock inte varit hundraprocentigt.

– Mottagandet var generellt sett gott bland rekryteringsteamen, men det hände att de ibland frångick processen på grund av tidsbrist. Genom statistik kan vi se att vi fått mycket bättre resultat när vi använt oss av processen som inkluderar Assessios tester, därför är vårt mål för 2020 ett hundraprocentigt genomförande, säger Lisa Augustsson-Hübner.

Högre kvalitet på rekryteringarna

Att använda sig av processen som inkluderar Assessios tester har inte bara gett STS Educations bättre kandidatmatchningar och studenter som är mer nöjda med sina ledare under resorna. Det har också gett vinster internt.

LÄS MER: Psykologen: Därför måste chefer ha balans mellan jobb och fritid

– Ur ett kortsiktigt perspektiv har vi sparat massor med tid. Ur ett långsiktigt perspektiv kan vi se att kvaliteten på våra anställningar har blivit högre och jämnare. Vi ser också tydligt att rekryterings- och anställningsupplevelsen för de anställda är avsevärt mycket högre, något som leder till goda omdömen och att personal kommer tillbaka till oss, säger Lisa Augustsson-Hübner, och fortsätter:

– Vi har investerat mycket pengar i det här arbetet, men vi ser att det är värt det. Det gör att vi har tid att fokusera på rätt saker samtidigt som vi kan anställa i samma takt – eller rent av högre – och i mycket större utsträckning hitta rätt personer till jobbet. 

Passar Assessios rekryteringsmetod alla företag?

– Testerna kan alla företag använda sig av även om du måste bygga en process som passar just ditt företag. Det du måste tänka på är att det är ett datasystem, så du får det du ber om. Därför är något av det viktigaste att ta fram korrekta kravprofiler.

Det är passionen för lärandet, äventyren och upplevelserna som förenar STS Educations anställda världen över och respekten för kundernas drömmar är central i allt de gör, berättar Lisa Augustsson-Hübner.

–  Det är ett stort ansvar vi har. Vi ställer väldigt höga krav på expertis hos våra medarbetare och det är därför viktigt att det bli en bra matchning när vi anställer. Det är inte försvarbart att rekrytera utifrån magkänsla i dag. Hur bra rekryterare vi än har så är en människas intuition fylld med medvetna och omedvetna fördomar. Vi är skyldiga våra kunder och våra anställda en mycket mer kvalitativ process än så och våra produkter är alldeles för bra för bra för något annat, säger hon och fortsätter:

– Vi som företag måste helt enkelt alltid ha den bästa personen för jobbet och det har tydligt visat sig att vi är något riktigt bra på spåren i vårt nya sätt att rekrytera som inkluderar Assessios tester.

 

FAKTA: Rekryteringsstatistik från STS

Resultat från STS Educations utvärderingar 2019 efter att de introducerat den nya rekryteringsprocessen med Assessios tester.

  • Antal respondenter på medarbetarundersökningen efter högsäsongen har ökat med omkring 50 procent från 2018, något som tydligt pekar på ett generellt ökat engagemang bland de anställda.
  • 92 procent av STS Educations säsongsanställda vill jobba för företaget igen vilket är en ökning på 15 procent från 2018.
  • 100 procent av de säsongsanställda rekommenderar STS Education som en bra arbetsplats till sina vänner och sin familj.
  • STS Education minskade antalet arbetstimmar som är relaterade till kandidatintervjuer med 89 procent jämfört med 2018.
  • Antalet uppsägningar minskade med 86 procent, även om antalet uppsägningar var relativt få redan 2018.
  • STS Educations samarbetspartners i USA utvärderade företagets äventyrsledare i elva kategorier. Samtliga ledare från STS Education fick högsta betyg i alla elva kategorier – hela 22 procent bättre resultat jämfört med de ledare som anställts utanför processen som baserats på Assessios tester.