Fullt fokus?

Den digitala tidsåldern vi lever i ställer höga krav på människan. Hjärnan är vårt viktigaste arbetsredskap, och förmågan till fokus avgörande för produktivitet. Trots det ger vi varken oss själva förutsättningar, eller bygger organisatoriska miljöer, som möjliggör fokus. Psykologen och experten på Corporatebased Mindfulness, Martin Ström från Potential Projects, höll ett tankeväckande after work seminarium för Assessios kunder.

Uppslutningen på seminariet blev stor. Så pass stor att vi fick hitta en större lokal. Ämnet om hur vi möjliggör fokus är uppenbarligen något som intresserar många. Kanske för att det är något vi alla kämpar med varje dag. Martin inledde med att ställa frågan om det var någon i publiken som stundtals kände sig splittrad i sitt fokus? Svaret blev ett kollektivt skratt och alla nickade instämmande. Vi presenteras för 11 miljoner bitar information varje sekund, men har bara hjärnkapacitet att vara uppmärksam på 10 bitar. Fokus är uppenbarligen en begränsad resurs, och våra hjärnor för en konstant kamp mot distraktioner.

sem martin ström publik

Martin beskriver att vi idag lever i ”the PAID reality”.

Pressure: vi har komplexa arbeten och snabba organisationer som ställer höga krav.

Always on: vi är konstant uppkopplade eller kontaktbara.

Information overload: tekniken möjliggör att vi får tillgång till otroligt mycket information. Som ett exempel tittar vi i snitt på mobiltelefonen 200 ggr/dag.

Distracted: vi blir ofta avbrutna eller distraherade. Mätningar av attention span (dvs hur länge man kan jobba innan man blir avbruten av något) var för några år sedan 20 sek i organisationer, nu är det nere på 10 sek. Vi får alltså jobba fokuserat med en uppgift i 10 sek innan vi blir distraherade av ett mejl som plingar i inkorgen, en kollega som avbryter eller att vi kommer att tänka på något annat och börjar agera på det. Då förstår man att vi är många som upplever oss som splittrade i fokus!

brain vektor orange

Våra hjärnor har inte förmågan att göra flera saker samtidigt, s.k. multi-taska. Jag vet, det känns lockande ibland. Man känner sig så energifylld, snabb, på hugget. Som när man sitter vid sin dator och skriver ett smart svar på en fråga man fått mejlad, samtidigt som kommer på att den informationen också vore bra till den där presentationen man ska hålla på fredag, så man öppnar power point och ska lägga in en slide men så kommer man på att en bra bild skulle förmedla budskapet bättre, så går man in på webbrowsern och börjar söka bilder på människor som diskuterar och plötsligt…. sitter man sju webflikar bort och kollar på bilder av gulliga hundar, vaknar till och funderar på ”vad var det egentligen jag höll på med?”. Så visst, multi-taska leder ofta till att massa saker blir gjorda och våra hjärnor ansträngda – men gör vi rätt saker? Har vi fokus på de verkligt viktiga aktiviteterna som bäst tar oss mot målet?

De senaste 20 åren har vetenskapen upptäckt det mesta vi nu vet om hjärnan. En fantastisk upptäckt som gjorts är att hjärnan är formbar under hela livet. När man förut trodde att hjärnan var färdigformad efter ungdomen, och det sen mest gick nedåt, så vet vi nu att så inte är fallet. Hjärnan är precis som muskler – träningsbar.

47

47 % av tiden på arbetet är vi inte mentalt närvarande och har fokus på det vi gör, utan går på autopilot. Det finns stora vinster att hämta genom att fokusera fullt ut på det man gör för stunden. Stressen minskar, prioriteringsförmågan förbättras, vi blir klara med uppgiften snabbare och med mindre ansträngning. Kreativitet får utrymme och idéer skapas när vi har mentalt space och lämnar utrymme för tankarna.

Ansvaret är delat på individ och organisation. Varje individ kan ta ansvar för att gå till det mentala gymmet med sin hjärna, d.v.s träna mindfulness och öva upp hjärnans förmåga att fokusera. Men organisationer behöver skapa en arbetsmiljö som ger förutsättningar för fokus. Potential Project har hjälpt företag som IKEA, Cisco, Accenture, Nordea, Microsoft, Marriott och Unilever att skapa organisationer som genomsyras av mindfulness, selflessness och compassion.

Så tänk en gång extra idag på om du verkligen ska avbryta kollegan och ställa den där frågan just nu för att du behöver svar på det, eller om det finns något annat tillfälle. Och som ledare kanske du kan testa att göra som vissa organisationer gör med resultatet  förkortad mötestid med 30% – inled möten med 1 min fokusträning (gör en mindfulnessövning där ni fokuserar på att uppmärksamma andningen).

Martin tipsar om världslanseringen av boken ”Mind of the Leader” i Stockholm 3:e oktober för den som är nyfiken på att veta mer!